Støtter TV-aksjonen

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 13. juni 2020
Oppdatert: 14. juni 2020
Innlandet SV støtter TV-aksjonen og kampen mot plast i havet.

– SV har tradisjon for å støtte opp om TV-aksjonen og gjør selvsagt det i år også. Årets tematikk knyttet til plast i havet er viktig og er en sak vi støtter opp om – også når WWF er organisasjonen som utfører oppdraget på vegne av oss alle, uttaler fylkesleder Anne Lise Fredlund.

Årets aksjon skal bekjempe plast i havet gjennom å etablere og forbedre eksisterende avfallssystemer for mer enn 900 000 mennesker. Målet er at man sammen med lokalbefolkning, myndigheter og næringsliv skal redusere bruk av unødvendig plast, samle inn og resirkulere plastsøppel som i dag ender i naturen og arbeid for at beslutningstakere forplikter seg til å nå målet om null plast på avveie innen 2030.

Det vakte reaksjoner noen steder i landet når WWF ble tildelt årets TV-aksjon, slik det også var når for eksempel Frelsesarmeen og Flyktninghjepen var mottakerorganisasjoner – uten at det da førte til noen politisk boikott. Det er alltid noen som er uenige i TV-aksjonens formål og har kritiske kommentarer til mottakende organisasjon eller formål.
– Vi har lange tradisjoner i Norge for TV-aksjonen. Så å kommunalt boikotte den fordi man er uenig i noen av mottakerorganisasjonens andre synspunkter blir feil. Da må en også vurdere hvor grensa går for boikott, og hva blir det neste, spør Fredlund. Hun tar avstand fra en offentlig boikott fra å tilrettelegge for TV-aksjonen, men peker på at enhver selvfølgelig står fritt til å gi penger til årets formål eller å la være.

TV-aksjonen har ikke bare mål om å samle inn penger til et formål. Men den er også en bred informasjon- og holdningskampanje. Det innebærer bred dekning i media, eget undervisningsopplegg og et utstrakt samarbeid med det frivillige Norge. Dette er, sammen med en direktesending på NRK på selve aksjonsdagen, med på å gi mange hundre tusen seere et innblikk i hvordan organisasjonen jobber og hva de innsamlede midlene går til.

– Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. Derfor er det viktig at det også gjøres et holdningsskapende arbeid knyttet til plastproblematikken. Det er ikke alt jeg er enig med Frelsesarmeen i, men jeg støtter julegryta hvert år allikevel. Fordi det er viktig, avslutter Fredlund.