Moria-votering i Stortinget: – Trist og uansvarlig

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 28. mai 2020
Oppdatert: 28. mai 2020
– Det er trist og uansvarlig at SVs forslag er nedstemt og at regjeringens beslutning ikke gir noen sikkerhet for at et eneste barn fra leirene i Hellas blir evakuert til Norge. Flyktninger i Hellas lever i en akutt krisesituasjon. Norge kan ikke sitte og vente på andre før vi tar ansvar, sier Karin Andersen etter dagens votering i Stortinget.

– Vi har forsøkt å få de andre partiene på Stortinget med på en bedre løsning enn dette, slik at flere av barna kunne fått kommet ut av dette helvetet raskt. Dessverre har ikke nok partier ønsket dette, og da ender vi opp med en regjeringsbeslutning som ingen kan si om kommer til å bety noe som helst.

Det er mange spørsmål som ikke er avklart. Er det 8 eller 10 land? Telles EØS-land med eller er det kun EU-land? Skal de ha hentet alle de har lovet eller hvor i prosessen skal de telles inn? Vil regjeringen sitte og vente inntil antallet er nådd eller vil de melde inn og forberede mottak skal at de er raskt klare om flere land tar mot? Hvor mange skal Norge ta imot, og hvilke særlige krav kommer Regjeringen til å stille?

– Ikke noe av dette vet vi nå, sier Karin og legger til:
– SV skal presse på hver dag for at regjeringen skal gjennomføre evakuering av barn og sårbare. Det må alle de som har vært med både fra kommunestyrer, frivillige organisasjoner, kirken og andre også fortsette med. Samtidig håper vi at noen flere land tar mer ansvar enn det vår regjering gjør, slik at både Hellas og flyktningene får hjelp raskt.

NTB skriver torsdag ettermiddag:

Torsdag stemte Stortinget over flere ulike representantforslag om å hente barn fra Moria i Hellas, der over 20.000 mennesker er stuet sammen i en leir som er ment å huse 3.000. Som ventet fikk ingen av forslagene flertall. Derimot har regjeringspartiene blitt enige om en avtale om å hente asylsøkere fra leirene på de greske øyene, men uten å si hvor mange eller når uttaket skal skje. EU-kommisjonen opplyser torsdag til NTB at elleve medlemsland – Belgia, Bulgaria, Kroatia, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Portugal, Luxembourg, Litauen og Slovenia – så langt sagt ja til å delta i dugnaden med å hente 1.600 enslige, mindreårige asylsøkere og andre sårbare fra leirene i Hellas.