Verdens miljødag

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 31. mai 2019
Oppdatert: 31. mai 2019
Onsdag 5. juni er verdens miljødag. Innlandet SV oppfordrer alle lokallag til markere dagen i sin kommune. Her har vi samlet et knippe tips til hvordan lokallaga kan markere dagen: 10 tips til verdens miljødag Disse tipsene har «best før»-dato 5. juni, men de er like gode etter den tid også. Og for dere som […]

Her har vi samlet et knippe tips til hvordan lokallaga kan markere dagen:

10 tips til verdens miljødag

Disse tipsene har «best før»-dato 5. juni, men de er like gode etter den tid også. Og for dere som bruker sosiale medier; merk gjerne @Innlandet SV og bruk emneknaggen #HverdagerForFramtida!

1 – Inviter til tur i nærområdet

Finn et vakkert, viktig eller vernet område i kommunen og inviter bredt til en tur bort til området. Presenter lokallagets miljø- og klimapolitikk for de oppmøtte. Ta bilder, skriv en pressemelding med noen korte sitater og send til lokalavisen.

2 – Ut i naturen

Finn et vakkert, viktig eller vernet område i kommunen. Mobiliser et par fra lokallaget, eller dra alene, til å bli med bort for å ta noen bilder som følger en kronikk, leserbrev eller pressemelding til lokalavisen.

3 – Vis fram viktig natur

Finn noen bilder fra et vakkert, viktig eller vernet område i kommunen som kan brukes på FB. Post sammen med et budskap fra lokallaget som dere knytter til SVs miljøpolitikk og stedet dere har valgt.

(Husk at du må ha rettigheter til å bruke bildet om du ikke har tatt det selv!)

4 – Vis fram lokal natur

Inviter folk som følger lokallagets FB-side, Instagram eller andre sosiale medier til å legge sine naturbilder fra kommunen i deres kommentarfelt. Start gjerne med et bilde fra en av kandidatene, som forteller hvorfor naturen er viktig for hen.

5 – Rødlista

Har deres kommune ansvar for noe som er oppført på rødlista for arter? Skriv et leserbrev om hvordan kommunen må forvalte dette ansvaret. Gå ut i naturen og let etter arten, ta bilder og vis frem.

6 – Luftkvalitet

Hovedtema internasjonalt i år er luftkvalitet. For de byene i Innlandet som har luftskvalitetsmålinger; skriv et avisinnlegg basert på 2018-tallene.

7 – Bærekraft

Organiser en stand for å vise frem FNs bærekraftsmål og hvilke av dem som er knyttet til miljø og klima.

8 – Snekre for naturen

Lag en stand og inviter forbipasserende til å lage fuglekasser eller insektshotell. (Obs: krever forhåndskappede materialer og verktøy (og hørselsvern).)

Husk å fortelle hvorfor dere snekrer, og bruk muligheten til å fortelle om miljøpunktene i valgprogrammet.

9 – Bærekraft 3.0

Inviter til praktisk møte med tema insektshotell. Her kan det legges opp til et kort foredrag, for deretter å lage hotellet. Her kan også pollineringsvennlig beplantning vises frem, sammen med inspirerende informasjon om hvordan vi tar vare på humler og bier.

10 – Din idé!

Har du og ditt lokallag en god idé til markering av verdens miljødag? Del den med de andre tillitsvalgte i vårt store fylkeslag! Post ditt tips i FB-gruppa «SVere i Innlandet – Tillitsvalgte og folkevalgte» eller send på e-post til innlandet@sv.no.

Her kan du lese kapittelet om miljø og klima i Innlandet SVs valgprogram.