Miljødag i Rotlia

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 05. juni 2019
Oppdatert: 05. juni 2019
Stange SV inviterte på søndagstur til Rotlia naturreservat i forbindelse med verdens miljødag som markeres 5. juni.

I tillegg til lokale medlemmer kom også en delegasjon fra Nordre Land sammen med Innlandet SVs Vilde Sveen, og Roar Pedersen, som leder Ringsaker SV. Arne Nævra, kjent naturfotograf og stortingsrepresentant for SV, avrundet turen med en engasjerende prat om hvordan tapet av natur- og artsmangfold kan stoppes.

Vakker utsikt, alvorlig bakgrunn

Søndagsturen til Rotlia hadde et alvorlig bakteppe: Klimakrise og naturødeleggelser truer på alle kanter. Stadig flere rapporter bekrefter at mennesker har satt uslettelige spor etter seg på kloden vår. Men det gjør bare SVerne mer bestemte på å drive med politikk, for å få til endringen de mener er helt nødvendig.

Vilde Sveen meldte seg inn i SV og ble aktiv for fem år siden på grunn av sitt klimaengasjement:
– Veien var kort fra å være hjemmesittende med klimaangst, til å bli aktiv i et lokallag i SV. Der møtte jeg folk som hadde gode svar på alle mine spørsmål, og som hadde gode løsninger.

Den lærdommen tar Vilde med seg når hun nå stiller til valg som SVs 4. kandidat på fylkestingslisten. 22-åringen er bosatt i Dokka i Nordre Land, men ser langt utover kommunegrenser når hun tenker på framtida:
– Lokale løsninger på miljøproblemene kan vise vei til handling mot global handlingslammelse. Jeg vil bidra til en grønnere verden og et varmere samfunn, sa hun i sin appell fra toppen av naturreservatet.

Parallelle kamper for klima og natur

Arne Nævra, som for de fleste nok er mest kjent som naturfotograf fra NRK, er også stortingsrepresentant for SV. Han har reist verden rundt for å se og vise fram vakker og viktig natur, men har ikke vært i Rotlia tidligere. Arne snakket om artsmangfold i det åpne landskapet utenfor skogen, men så bråstanset han:
– Hør! Det er en syngende rosenfink. Jeg fant den hekkende for første gang i Norge 1970. Fantastisk!

– Det her må vi ta vare på for framtida! Rotlia og annen urørt natur, men også den naturen vi bruker. For naturen kan gi oss alt vi trenger: mat, arbeidsplasser og gode opplevelser i uoverskuelig framtid – hvis vi klarer å sikre bærekraftig forvaltning og felles eie.

– Og kampene for natur og klima må gå parallelt. Kommunene må levere både på klimaregnskap og arealregnskap, for at vi skal få oversikt over hvordan det ligger an med planene.

Stolt av naturen i kommunen

Det var en stolt ordførerkandidat som viste fram Rotlia til de besøkende.

– Det er stas å få vise fram naturen i Stange til besøk langveisfra og til de som bor nærmere, men aldri har gått tur her, forteller Stange SVs Amund Røhr Heggelund, som ofte går turer i området.

– Men det er ingen selvfølge at det er sånn. Det er politikerne som legger rammene for både bruk og vern av natur. Når det er selve livsgrunnlaget vårt det er snakk om, må vi ta oppgaven på dypeste alvor. Vi i SV vil at Stange kan bli en foregangskommune på klima og miljø, forteller Amund.
– Løsningene finnes, men vi må ta dem i bruk nå! For å kunne gå en trygg framtid i møte, må vi tørre å sette ambisiøse mål, og legge planer for hvordan vi kan oppnå dem.