Julebrev fra Innlandet SVs fylkestingsgruppe

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 23. desember 2019
Oppdatert: 23. desember 2019
Hans Olav Lahlum, Mai Bakken og Bjørnar Tollan Jordet deler sine tanker om året som gikk, og den første tiden som fylkestingsgruppe i Innlandet.

Valget 9. september 2019 ga følgende fordeling av de 57 representantene til det første fylkestinget i Innlandet fylke: Ap 20, Sp 16, Høyre 7, Frp 3, SV 3, MDG 3, Rødt 2, Pensjonistpartiet 1, KrF 1 og Venstre 1. Det ble i løpet av få dager avklart at Ap og Sp ville danne en flertallskoalisjon og dermed sikre seg alle ledervervene i hovedutvalgene, med Aps Even Aleksander Hagen som fylkesordfører og Sps Aud Hove som fylkesvaraordfører.

Øvrige åtte partier fant sammen i en blå opposisjonsblokk med Høyre, Frp, Pensjonistpartiet og Venstre, og en rødgrønngul opposisjonsblokk med SV, MDG, Rødt og KrF. Vi har som største og politisk mer erfarne partiet der inntatt en lederrolle i den rødgrønngule opposisjonsblokken, og så langt har det vært et konstruktivt og ryddig samarbeid med de tre andre partiene. KrFs ene representant står nærmest den blå blokken og har nylig signalisert et ønske om en mer uavhengig opposisjonsrolle i 2020, men vi beholder en god tone og et godt samarbeid også dit.

Ved konstitueringen var det ingen uenighet internt i gruppen vår, og gjennom et samarbeid med de tre overnevnte partier fikk vi en etter forholdene god uttelling på verv. Bjørnar har vårt tyngste verv som fast medlem av fylkesutvalget og er i tillegg blant annet medlem av administrasjonsutvalget. Hans Olav er vår gruppeleder og medlem av hovedutvalget for kultur. Mai er nestleder i gruppen vår og medlem av hovedutvalget for samferdsel; hun har i tillegg fått to viktige verv som medlem av det fylkeskommunale trafikksikkerhetsutvalget og av NRKs distriktsprogramråd. Vi hadde ønsket å spre verv noe mer nedover varalisten, men det gikk ikke på grunn av formelle krav om at medlemmer av trafikksikkerhetsutvalget o.l. også må være i fylkestinget. Vår første vara Sigurd Arnekleiv Bækkelund er også første vara for Hans Olav i hovedutvalget for kultur, mens vår tredje vara Mizanur Rahaman er første vara for Mai i hovedutvalget for samferdsel. Valgteknisk har vi et samarbeid med KrF som gjør at vår andre vara Vilde Sveen er andre vara i hovedutvalget for Utdanning. Vi er glade for å beholde Anne Lise Fredlund inne i det fylkeskommunale arbeidet som fast medlem av klagenemda.

Gruppen vår har markert seg svært aktivt i debattene på de to første fylkestingene, som ble avholdt på Lillehammer 28.-30. oktober og 11.-12. desember. I sammenligning med de andre mindre partiene utmerket gruppen vår seg i desembersamlingen med en bedre bredde og fordeling, idet alle medlemmene tok ordet flere ganger. Den første samlingen ble etter to dagers opplæring preget av valgsaker, og der fremsto flertallskonstellasjonen av Ap og Sp godt samkjørte. Det var en viss misnøye med den foreslåtte fordelingen særlig fra Venstres representant, men etter noen gruppeledermøter kom det på plass en løsning slik at valgene kunne avvikles som avtalevalg.

Fylkestingssamlingene kommer annen hver måned og skal i 2020 avvikles over tre hverdager fra tirsdag til torsdag. Vi har markert misnøye både med at samlingene ikke starter på mandag og med at hele den første dagen avsettes til gruppemøter. Uenighet om dette toppet seg før desembersamlingen, da Ap og Sp tross en svært lang saksliste la opp til at fylkestinget i plenum bare skulle samles på den siste dagen. Vi tok initiativ til et brev hvor alle opposisjonspartiene krevde samling også på ettermiddagen 11. desember, og kunne glede oss over at posisjonspartiene kom oss i møte og innvilget et to timers oppstart da. Med nær 50 saker til behandling ble dette likevel en intensiv samling, hvor særlig debatten om budsjett- og økonomiplan samt den delvis tilhørende diskusjonen om bruk av midlertidige kontorlokaler ved samling av fylkesadministrasjonen tok mye tid. Samarbeidet mellom Ap og Sp slo sprekker allerede da vi via en interpellasjon fremført av Hans Olav (med støtte fra alle de andre opposisjonspartiene unntatt Høyre) krevde en avklaring av hvordan posisjonspartiene så på sannsynligheten for en oppløsning av Innlandet fylke etter stortingsvalget i 2021. Mens Sp fastholdt at de ønsket å gjenopprette fylkene Hedmark og Oppland, gikk fylkesordføreren på vegne av Ap uventet langt i å si at de ikke vil dele opp Innlandet fylket igjen.

Delvis i forlengelsen av dette skilte Ap og Sp også lag i saken om midlertidige kontorlokaler: Sp gikk der klart mot å gjennomføre en rask sammenslåing gjennom å pålegge ansatte å flytte til midlertidige kontorlokaler, mens Ap gikk sammen med Høyre, FrP og Venstre om et forslag som tilsa en rask sammenslåing gjennom bruk av midlertidige kontorlokaler. Saken illustrerer en betydelig kulturforskjell mellom administrasjonen i Hedmark og Oppland, hvor faglig tillitsvalgte fra fylkene også har inntatt ulike standpunkter. Den rødgrønngule opposisjonsblokken utformet et eget forslag som gikk mot å pålegge ansatte å flytte til midlertidige kontorlokaler nå, men dette ble som ventet nedstemt. Med geografisk skille etter fylkesgrensen stemte flertallet i gruppen vår deretter med Sps forslag, mens mindretallet stemte med forslaget fra Ap, Høyre, Venstre og Frp.

Budsjett og økonomiplan er krevende med så mange usikre faktorer som det er midt i en fylkessammenslåingsprosess. Budsjettforslaget fremlagt av administrasjonen bar også preg dels av usikkerhet og dels av overordnede poster med et lavt detaljeringsnivå som gjorde det vanskelig med endringsforslag. Det var bred enighet om hovedlinjene i budsjettet, hvor det aller meste av inntektene går til utdanning og samferdsel. Gruppen vår var krevde først et høyere detaljeringsnivå ved budsjettrevideringen til våren. Vi foreslo i mellomtiden konkret å opprettholde fylkeskommunal støtte til kommunale næringsfond for næringsutsatte kommuner med fem millioner, og i tillegg to millioner til å innføre en tannhelsevaktordning. Gjennom dialog med Aps gruppeledelse fikk vi inn fortsatt støtte til kommunale næringsfond, mens tannhelsevaktordning dessverre fortsatt avvises av begge posisjonspartiene. Vi foreslo også en dreining av samferdselsmidlene over mot flom- og rassikring, beredskapsveier samt gang- og sykkelveier; det gjenstår å se hvordan posisjonspartiene vil prioritere videre der. Våre forslag fikk støtte av de andre tre rødgrønngule partiene. Vi støttet tilbake en serie forslag fra dem, blant annet Rødts forslag om en 10 % reduksjon i de fylkeskommunale politikerlønningene. Mai markerte oss i tillegg med et forberedt forslag om å gå mot reduksjoner i støtten til frivilligsentralene i små innlandskommuner, men dette er statlige bevilgninger som ikke påvirkes direkte av fylkeskommunens budsjett og ikke var en del av budsjettdebatten der.  Vi markerte oss ellers blant annet i skoledebattene, hvor både Bjørnar og Hans Olav talte for nærskoleprinsippet og mot innføring av fritt/karakterbasert skolevalg i Innlandet.

Summa summarum har trepersonsgruppen vår etter de to første fylkestingssamlingene gjort en ganske offensiv start fra til dels krevende nye forutsetninger. Vi legger i fortsettelsen opp til en mest mulig fortløpende dialog med fylkeslagets ledelse, samt med berørte lokallag. Det understrekes sterkt at vi også gjerne tar imot innspill direkte fra lokallagsledere og andre lokalt tillitsvalgte med synspunkter på saker som skal opp i fylkestinget, fylkesutvalget og de hovedutvalgene hvor vi er representert. Neste fylkesting avholdes 4.-6. februar 2020, med fri adgang for tilhørere og med strømming over internett av debatter og vedtak.

Sist, men ikke minst viktig, vil fra fylkestingsgruppens side takke tillitsvalgte i SVs lokallag rundt i fylket/fylkene for valgkamparbeid og annen innsats i 2019! God juleferie nå – og velkommen tilbake til et nytt politikkår i 2020! Med det tar vi også et krevende og viktig steg fra år 0 til år 1 i historien om Innlandet fylke.

Gjøvik/Tolga/Lom 22.12.2019
Hans Olav Lahlum, Bjørnar Tollan Jordet og Mai Bakken

Vil du høre mer fra Hans Olav? Lytt til podkasten Lahlum og Lysbakken!