Moria: Vi må holde trykket oppe!

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 05. juni 2020
Oppdatert: 05. juni 2020
Det har vært stort engasjement til støtte for ungene i Moria-leiren blant lokallagene i Innlandet SV.

21 lag har levert interpellasjon/forslag eller støttet tilsvarende initiativ fra andre partier i sine kommunestyrer. I bare to kommuner ble forslagene nedstemt. To lokallag planlegger forslag i sine kommunestyrer senere i juni. Men på Stortinget fikk ikke SV nok støtte ved voteringen 28. mai.

– Det er trist og uansvarlig at SVs forslag er nedstemt og at regjeringens beslutning ikke gir noen sikkerhet for at et eneste barn fra leirene i Hellas blir evakuert til Norge. Flyktninger i Hellas lever i en akutt krisesituasjon. Norge kan ikke sitte og vente på andre før vi tar ansvar, sa Karin Andersen etter voteringen.

Derfor stilte Karin dette skriftlige spørsmålet til justis- og beredskapsminister Monica Mæland:

Regjeringen har besluttet å delta i evakueringen av sårbare asylsøkere fra Hellas dersom 8 til 10 andre land faktisk evakuerer noen ut. I Stortinget i går sa statsråden at det kun er 2 land som har gjort det til nå. Andre kilder viser et høyere tall. Hvilke kilder bygger regjeringen sine fakta på og på hvilket steg i evakuerings-prosessen mener Regjeringen tellingen skal foregå?

I sitt svar viser Monica Mæland viser Europakommisjonen, som melder at 10 land hittil har sagt seg villig til å relokalisere fra Hellas. Hun gjentar regjeringens standpunkt om å vente med evakuering/relokalisering til 8-10 land faktisk gjennomfører det de har gitt tilsagn om. Ministeren skriver videre at det bare er to land, Luxembourg (12 personer) og Tyskland (47), som til nå har gjort dette.

Dermed kan det gå måneder før Norge følger opp og bidrar til evakueringen. Det er viktig å holde trykket oppe, både i sosiale medier og i andre sammenhenger. Regjeringen sitter fortsatt på gjerdet, og framtida til flyktningene i Hellas er like usikker.

Vi i SV fortsetter å legge press på regjeringen helt til barna i Moria-leiren er i trygghet.