SVs Grønn Ny Deal

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 05. juni 2020
Oppdatert: 17. juni 2020
Nettmøte med Lars Haltbrekken om Grønn Ny Deal 13. juni

«For å være litt lite ydmyk vil jeg si at planen vi nå legger fram Grønn ny Deal – er norsk venstresides viktigste og modigste forsøk på å finne en ny retning for samfunnet vårt på årevis», sa Audun Lysbakken på sin Facebook-profil 22. mai, da SV la frem første utkastet til planen for Grønn Ny Deal.

Er du nysgjerrig på SVs utkast til Grønn Ny Deal? Bli med på nettmøte med Lars Haltbrekken 13. juni fra kl. 13:00 – 14:00.

Se nettmøtet i reprise her

Etter Haltbrekkens innledning åpnes det for spørsmål. Spørsmål kan gjerne sendes inn før møtet, ved å sende en e-post til innlandet@sv.no.

Møtet er åpent for alle SV-medlemmer. Påmeldte deltakere får tilsendt info om pålogging til møtet på e-post. Vi sender også møtet direkte på vår Facebook-side.

Om møtet

Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken innleder om  Grønn Ny Deal, og kanskje får vi svar på spørsmålene: Hvordan skal vi unngå katastrofe og berge klimaet? Hvordan skal vi sørge for at verftsarbeideren og ingeniøren har jobb når verden kutter ut fossil energi? Hvordan skal vi sikre grønne inntekter for landet vårt? Og hvordan skal vi stoppe den økende ulikheten i makt og rikdom, som sliter i stykker det fineste med Norge – små forskjeller og sterke fellesskap?

En modig og grønn økonomisk politikk må til for å gjenreise økonomien vår. Det er slett ingen motsetning mellom å redde klimaet og å bevare inntekt, industri og arbeidsplasser. Tvert imot: den eneste muligheten vi har er å gjøre begge deler.

Grønn Ny Deal handler utslippskutt og energi. Om industri og finans, om arbeid, samferdsel, eierskap og pengepolitikk. Om hvordan vi kan fordele mer rettferdig, samtidig som vi får ned forurensningen. Om alt som skal til for å løse krisene vi står i.Vi må igjen bygge landet, denne gangen grønt og for de mange – ikke for de få. Det er tid for en helt ny økonomisk politikk. En som kan løse klimakrisen, få ned ulikheten og bekjempe arbeidsløsheten SAMTIDIG.

Vi trenger håp og forandring, og mange etter løsninger som kan gi optimismen vi trenger. Grønn ny deal skal nettopp være en plan for håp og forandring. SV legger fram et omfattende utkast, og vi håper den kan diskuteres og forbedres av alle rødgrønne krefter, og av både miljøbevegelsen og fagbevegelsen.

Meld deg på her