Stolt og fri i Innlandet

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 17. juni 2020
Oppdatert: 20. august 2020
Innlandet SV feirer Pride i juni.

Årets Pride-markering blir uten store parader, men Innlandet SV vil ikke la det stoppe feiringen av den lange kampen for frihet og kjærlighet.

– Innlandet skal være et mangfoldig fylke, hvor alle skal kunne åpent leve ut sin identitet, kjærlighet, seksualitet og sine kjønnsuttrykk. sier fylkesleder Anne Lise Fredlund.
– Alle vi som bor her kan bidra ved å kjempe mot hatefulle ytringer og hets i våre lokalsamfunn og å stå i solidaritet med alle som diskrimineres og utsettes for overgrep på grunn av legning og kjønnsidentitet.

Selv om samfunnet stadig beveger seg i en mer tolerant retning, opplever mange diskriminering og blir utsatt for hatefulle ytringer. Kampen for å få være den man er og elske den man vil er langt fra over.

Anne Lise Fredlund og 2. nestleder Amund R. Heggelund på Vinterpride på Lillehammer i februar.

Anne Lise mener kommunen og fylkeskommunen, og politikerne som styrer der, må være spesielt bevisst sitt ansvar:
– Kommunestyrene kan ta små og store avgjørelser for å gjøre kommunen mer tolerant, som å heise regnbueflagg eller å sørge for at kommunen har en egen handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold. Slik viser også kommunene tydelig at de er åpne for mangfold, og at alle innbyggerne er velkomne og blir inkludert.

Nederst på siden kan du lese mer om hvordan SV jobber på Stortinget, på fylkestinget og i kommunestyrene.

«Kjærlighet over alt, uansett»

Fylkeslederen oppfordrer lokallagene og alle SVere i Innlandet om å bidra til Pride-kampanjen «Kjærlighet over alt, uansett» i regi av FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.

– Selv om det ikke blir parader i Innlandet i Pride-måneden, vil vi i SV bidra regnbuefargene spres over Innlandet, avslutter Anne Lise.

Les mer under bildet.

SVere på Pride-markering i Nord-Odal i 2019.

Stortinget, fylkesting og kommuner

For å motvirke diskriminerende og fremmedgjørende krefter er SV klare til kamp på alle politiske nivåer.

Stortinget jobber vi for at det åpnes opp for et tredje juridisk kjønn, at diskriminering av skeive blodgivere skal opphøre og for at holdningsarbeidet skal starte i barnehage og skole.

I fylkespolitikken vil vi at det utarbeides en egen mangfoldsplan for Innlandet som belyser minoritet og majoritetsperspektiver, herunder kulturell tilhørighet, etnisitet, legning, kjønn og religiøs overbevisning.

I kommunene skal vi lage helhetlige handlingsplaner for kommunenes arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.

Kommunen skal være et trygt sted å vokse opp, bo og leve sine liv. Vi vil at seksualitetsundervisningen skal styrkes og gjenspeile et mangfoldig seksualitetsuttrykk, og at de som møter skeive gjennom sine jobber har den kunnskapen de trenger for å møte folk med verdighet.

Her kan du leser mer om hva Innlandet SV mener om inkluderende samfunn.