Tøffe prioriteringer for kommunepolitikere

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 27. november 2020
Oppdatert: 16. juni 2021
I hele Innlandet jobber SVere med kommunebudsjetter og økonomiplaner for tida som kommer. Det er i kommunene velferden skjer, og koronapandemien har avslørt hvor brutalt velferden har blitt kuttet mens de blåblå har styrt landet.

Anne Lise Fredlund, fylkesleder i Innlandet SV, retter sterk kritikk mot regjeringen:
– Hvordan skal kommunene kunne gi anstendige tjenester til innbyggerne sine når de får knapper og glansbilder i regjeringas forslag til statsbudsjett? Det er virkelig tøffe tider i Kommune-Norge, og så la Solberg fram et forslag med skremmende dårlig kommuneøkonomi.

Med SVs alternative statsbudsjett ville kommunene fått 5,5 milliarder mer, og fylkeskommunene 1,5 milliarder mer. Kommunene i Innlandet ville fått over 385 millioner og fylkeskommunen 103 millioner mer til sin drift.
– Det tilsvarer over 500 lærere og sykepleiere i Innlandet, kommenterer Fredlund.

Nesten ikke handlingsrom

Men Innlands-kommunene må vedta sine budsjetter for 2021 med rammene fra det blåblå budsjettet, og konsekvensene av pandemien: Økte utgifter og tapte skatteinntekter. Det gjør budsjettbehandlingen utfordrende.

Svein Holen

– De fleste går inn i politikken fordi de ønsker å få utretta noe. Men i årets budsjettbehandling handler det nesten bare om å finne kutt som ikke rammer innbyggerne for hardt, sier Svein Holen, som representerer SV i kommunestyret i Vågå.

Holen er opptatt av å finne handlingsrom og bruke budsjettet for å gjennomføre god SV-politikk, men ser få muligheter i årets budsjett:
– Vi vil drive sosial boligpolitikk, gjennomføre ENØK-tiltak, bidra til kompetanseheving for ansatte og styrke beredskapen. Men i år må vi forholde oss til både pandemi og de stadig strammere rammene fra regjeringa.

Han får støtte fra fylkesleder Fredlund:
– Regjeringen har lagt fram et statsbudsjett som prioriterer kakser foran kommuner. Det er den fortsatte sulteforing av kommunene som fører til kutt i velferd, barnehage, skole og eldreomsorg. Lokalpolitikerne våre gjør alt de kan for å gi innbyggerne gode tjenester, men de har jo nesten ikke handlingsrom.

Arbeidsplasser og næringsliv

Fylkeslederen har fått mange tilbakemeldinger fra de folkevalgte i kommunene. Mange frykter at de må ta valg som vil ha store konsekvenser for framtida.
– Lokale folkevalgte må ta stilling til å selge felles verdier, som kommuneskog, for å komme seg gjennom krisa. Andre frykter at grendeskoler må legges ned. Mange er bekymra for at kommunen skal miste viktige arbeidsplasser, og for at de ikke kan støtte det lokale næringslivet gjennom den vanskelige tida, forteller Fredlund.

– De er bekymret for at tankegangen må endres fra å skulle utvikle kommunen til det beste for innbyggerne, til å prøve å redde det de kan.

Mobiliserer til samhold og valgkamp

Anne Lise Fredlund

Fylkeslederen har mobilisert SVerne i fylket til idedugnad for å dele erfaringer og samle og spre gode ideer på tvers av kommunene.
– I en slik periode må vi stå sammen som lag, både lokalt og i fylket. Mange kan ha god nytte av å høre fra andre lag, og lufte utfordringer fra sin kommune til andre som er i samme situasjon.

Men kommunene må smøre seg med tålmodighet så lenge Solberg sitter ved kongens bord.
– For en god og varig løsning er ikke mulig med dagens regjering, som er avhengige av støtte fra FrP for å få vedtatt et statsbudsjett. Ingen av de blåblå partiene vil prioritere kommuneøkonomien i den grad det er nødvendig. Så mens vi har denne regjeringa må kommunene fortsatt kjøre på sparebluss, sier en oppgitt Fredlund.

Heldigvis synes ikke fylkeslederen at det helt bekmørkt.
– Der det er vilje, er det håp. SVere i kommunestyrene vil gjøre alt de kan for å ta vare på velferd, arbeidsplasser og næringsliv. Og så er vi alle klare for valgkampen og å få bytta ut regjeringen med en som prioriterer fellesskap foran skattekutt til noen få.

Her kan du laste ned en tabell med økningen til hver enkelt kommune i Innlandet i SVs alternative statsbudsjett.

Her kan du laste ned hele SVs alternative statsbudsjett som PDF.