Vil styrke innlandssamfunnet med 106 millioner

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 08. desember 2020
Oppdatert: 16. juni 2021
Framtidas innlandssamfunn skapes ute i hvert enkelt lokalsamfunn, der folk bor, jobber og lever. Derfor legger vi i SV fram et alternativt budsjett som satser på kommuner, bedrifter og frivillig sektor i hele fylket.

SV flytter 106 millioner i vårt forslag til fylkesbudsjett for 2021. Vi foreslår at langt flere av fylkeskommunens ressurser fordeles utover i hele fylket. Det gjør vi fordi vi vet at fremtidens arbeidsplasser skapes av lokal kompetanse, kjennskap til lokale fortrinn og evne og vilje til bærekraftig forvaltning av de ressursene vi har.

Barn og unge først

For barn og unge er det viktig med inkluderende ordninger, og SV ønsker å sikre slike ordninger for de som risikerer å falle utenfor fellesskapet.

Kulturopplevelser blir enda viktigere enn vanlig når hverdagen blir vanskelig. Derfor kan vi ikke være med på kutt av verken kulturkortet eller Den kulturelle skolesekken. SVs alternative budsjett reverserer kutt på kultur med 3,2 millioner. I tillegg vil vi reversere kutt og utvide kulturkort for ungdom til 2,7 millioner.

Vi mener også at fylkeskommunen har et ansvar som skoleeier for å sørge for helserådgivning til alle videregående skoler. Derfor vil vi utvide ordningen fra gamle Oppland til å gjelde hele fylket, så alle elever i Innlandet får samme tilbud. SV reverserer kutt og utvider til 4,2 millioner.

Nærmere folk

Vi vil at fylkeskommunen skal være sterkere til stede i folks hverdag, og bidrar til utvikling og motvirker sentralisering. Nærhet til gode tannklinikker, gode nærskoler og utdanning, samferdsel som binder oss sammen og kultur som skaper fellesskap er alle viktige tjenester for folk, som vi må styrke i hele fylket i tiden som kommer.

Vi i SV mener at flere av fylkeskommunens ressurser må fordeles i hele fylket. Derfor vil vi stoppe det foreslåtte kuttet i driftsstøtte for Vitensenteret, Klosser, forsvarskoordinator, Ungt Entreprenørskap og samhandling med NTNU. Vårt budsjettforslag har 5,2 millioner til fordeling for disse.

SV satser videre på kompetansebygging og utdanning gjennom å reversere kuttforslagene i voksenopplæringen og gjennom å øke arbeidet med rekruttering til tannhelsetjenesten.

Nett og næring

I den digitale hverdagen er god og rask internettlinje vesentlig for både arbeidsliv, utdanning og fritid. Under pandemien har også mange folkevalgte organer holdt sine møter digitalt – med varierende hell. Derfor ønsker SV å fortsette og intensivere utbyggingsdugnaden ved å sette av nye 20 millioner i tillegg til de fondsmidlene fylkeskommunen allerede har avsatt.

Vi prioriterer også kommunale næringsfond – spesielt i næringssvake kommuner og kommuner hvor næringslivet er uforholdsmessig hardt rammet av pandemien. Mens fylkesrådmannen foreslår at hele overføringen til kommunale næringsfond fjernes, mener vi i SV at 8 millioner til slike fond er en viktig håndsrekning til kommunene. For mange bedrifter kan det være essensielt for å ikke gå konkurs i en vanskelig hverdag rammet av pandemien. Derfor er det viktig at de store pengene legges så nære som mulig bedriftene våre. Vi har tro på at kommunene våre kjenner lokalsamfunn og bedrifter bedre enn fylkeskommunen.

Klimatiltak

Innen 2025 skal Innlandet fylkeskommune være fossilfri. En av løsningene er god kollektivtransport, som oppleves som et naturlig valg både for daglige reiser og fritidsreiser. Vi i SV vil styrke rammeområdet framover, og starter med å skjerme kollektivtransporten for det foreslåtte kuttet på 15 millioner.

For å omstille økonomien og oppnå målene i Parisavtalen må det investeres tungt og strategisk riktig i tiårene framover. Store investeringer er nødvendige i nye næringer, fornybar energi og infrastruktur – og det offentlige må gå foran og være en pådriver. Derfor vil vi sette av enda større midler til det grønne skiftet og foreslår å øke avsetningen til klimafondet med 25 millioner.  Å sette pengene i arbeid for klimaet handler om å flytte pengene over på klimavennlige prosjekter, som omstiller og kutter utslipp i tråd med Parisavtalen.

Regjeringa har ansvar

I en krevende situasjon hvor koronakrisen medfører økte utgifter samtidig som regjeringen ikke kompenserer Innlandet fylkeskommune med tilstrekkelige midler, blir budsjettet for 2021 en viktig og kritisk test for hvilken rolle den nye fylkeskommunen skal ha. SV ønsker at fylkeskommunen i motbakke skal fungere som et miljøvennlig lokomotiv for samfunnsutviklingen i Innlandet, og bidra til å hjelpe kommunene over en hard og lang kneik.

Vi foreslår å redusere overføringen fra driftsbudsjettet ved å gå ned til det pålagte minimumet på 15 % egenandel for investeringer for å dekke inn endringene. Vi synes det er riktig å kutte 10 % i godtgjøringer til fylkespolitikere når det må gjennomføres kutt som rammer andre innbyggere. I tillegg vil vi, som del av en stor og nødvendig grønn omstilling, overføre 15 millioner fra nye veiprosjekter til å opprettholde kollektivtilbudet rundt i fylket.

– – –

Fylkestinget vedtar budsjett og økonomiplan på sitt møte 9. – 10. desember. Følg sendingen på Innlandet fylkeskommunes nettside.