Rødt og grønt årsmøte

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 03. mars 2021
Oppdatert: 16. juni 2021
Grønne arbeidsplasser, psykisk helse og heltid i helse- og omsorg er blant temaene som skal debatteres på Innlandet SVs årsmøte 6.-7. mars.

– Rettferdig fordeling og en god klima- og miljøpolitikk henger uløselig sammen. Dette viser også sakene som skal behandles på årsmøtet. Jeg ser frem til et årsmøte hvor vi skal finne gode politiske løsninger for å bekjempe økende ulikhet og kutte klimautslippene. Så skal vi finne godformen til valgkampen. Norge trenger nemlig en ny regjering, en rød-grønn en, slår fylkesleder Anne Lise Fredlund fast.

Det første digitale årsmøtet i fylkeslaget skal også velge tillitsvalgte, vedta arbeidsplan for valgåret og debattere deler av forslaget til ny valglov.

Fredlund fortsetter ledelsen av Innlandet SV

Valgkomiteen innstiller på at Fredlund fortsetter som fylkesleder for Innlandet SV. Amund R. Heggelund er innstilt som 1. nestleder og Dag Øystein Alfheim som 2. nestleder.

– Lite visste vi som ble valgt i februar 2020 om at vi skulle drive politisk og organisatorisk arbeid med en pandemi som bakteppe. Vi har virkelig fått prøvd den digitale infrastrukturen og vår egen kompetanse på digitale flater i løpet av året, sier Fredlund, og fortsetter:
– Sammen med dyktige folk i både lokallag og fylkeslag har vi hatt stor aktivitet til tross for pandemien. Det vil vi ha nytte av i valgkampen som kommer, men også i årene fremover. Dersom årsmøtet vil, er jeg motivert til å fortsette dette arbeidet.

Valgkomiteen har innstilt på fylkesstyre, utvalg, landsstyrerepresentanter og landsmøterepresentanter som skal velges på årsmøtet.
– Komiteen er godt fornøyd med at Fredlund ønsker å fortsette som fylkesleder. Hun og de innstilte nestlederne vil lede fylkeslaget trygt gjennom valgåret 2021 og sikre at utviklingen av organisasjonen fortsetter underveis, sier valgkomiteens leder, Roar Pedersen.

Valgkomiteen fikk innspill fra lokallag, og tok selv kontakt med både lag og medlemmer underveis i prosessen, forteller Pedersen.
– Vi har sett bort fra gamle fylkesgrenser når vi har satt sammen innstillingen til fylkesstyret, og har heller prøvd å få representanter fra både de nordlige og sørlige delene av fylket, i tillegg til det sentrale Mjøsområdet. Det mener vi gir en god sammensetning.

Se oversikt over hele innstillingen nederst i saken.

Rettferdighet og grønt skifte

Hele ni forslag til uttalelser skal behandles på årsmøtet. De handler alle om rettferdighet, fordeling og grønn utvikling.
– Det ligger flere viktige uttalelser til behandling, blant annet knyttet til vindkraft og hvordan vi skal bidra i det grønne skiftet fra Innlandets side, sier fylkesleder Anne Lise Fredlund.

Flere av uttalelsene tar også opp koronapandemien, både situasjonen nå og kommende utfordringer, forteller Fredlund:
– Vi har også sett gjennom det siste året at vi har ikke bare en helsekrise knyttet til at vi står midt i en pandemi. I kjølvannet av pandemien kommer det en psykisk helsekrise. Og når vi ser alle permitterte, arbeidsløse og bedrifter som enten er konkurs eller står i fare for å bli det er det helt sikkert at vi også får en arbeidslivskrise. Dette adresserer årsmøtet og jeg ser frem til gode debatter og politikkutvikling på årsmøtet

Engasjerte nestledere

Innstilt første nestleder, Amund R. Heggelund, ser fram til å fortsette arbeidet i fylkeslaget.
– Innlandet SV er i vekst! Vi er på vei framover, vi skaper ny politikk og vi tar kampene for et grønnere og et mer rettferdig samfunn. Etter et år som har bidratt til å forsterke forskjellene mellom folk, trengs SV mer enn noensinne. Å få fornyet tillitt til å drive fylkeslaget videre sammen med dyktige folk fra hele fylket er motiverende. Jeg er klar til å brette opp ermene til valgkamp og til å fortsette å bygge et parti for framtida, sier Heggelund.

Innstilt andre nestleder, Dag Øystein Alfheim, gleder seg til valgkampen i fylkeslaget.
– Det siste året har vist hvor viktig det er med sterke lokalsamfunn og trygge felleskap. Vi i SV har hatt mange saker å ta tak i, og flere skal det bli i tida framover. Så jeg ser fram til en energisk og positiv valgkamp som forhåpentligvis gir oss et regjeringsskifte, sier Alfheim.

Mer om arbeidsutvalget

Les mer om innstilt arbeidsutvalg her.

Hele innstillingen

Fylkesstyret