Samlet til digitalt årsmøte

Publisert av: Innlandet SV Publisert: 08. mars 2021
Oppdatert: 16. juni 2021
Anne Lise Fredlund fra Lillehammer ble gjenvalgt som fylkesleder for Innlandet SV. Med i arbeidsutvalget får hun Amund R. Heggelund fra Stange og Dag Øystein Alfheim fra Nord-Odal, som ble valgt som nestledere.

Sammen med fylkesstyret skal de lede fylkeslaget gjennom valgåret 2021.
– Nå skal vi jobbe for å redusere forskjeller, bygge arbeidsplasser og gi landet en ny regjering fra høsten, sa Fredlund da årsmøtet ble hevet.

Det første digitale årsmøtet i fylkeslaget ble avholdt 6.-7. mars. I tillegg til valg av fylkesstyre og andre tillitsvalgte, vedtok årsmøtet arbeidsplan, budsjett og uttalelser.

Med hjertet på venstresida

Det kommende året skal hele fylkeslaget jobbe med sin felles arbeidsplan.
– Alle med hjertet på venstresida er velkomne i SV. Vi trenger et sterkt lag for å motvirke den blåblå politikken, som fører til usosiale kutt, angrep på kvinners og minoriteters rettigheter og økende forskjeller, forteller Fredlund.

Samarbeid og allianser med andre som jobber for en politisk kurs til venstre blir også prioritert.
– Vi satt pris på hilsningstaler fra Innlandet Bondelag, Norsk Sykepleierforbund Innlandet og Utdanningsforbundet Innlandet, og ser fram til videre samarbeid med dem og flere, sier Fredlund.

Ferske uttalelser fra fylkeslaget

Uttalelsene som ble vedtatt spenner fra vindkraft og grønne arbeidsplasser til psykisk helsehjelp og gratis SFO.
– Jeg er glad for at Innlandet SV har landet et enstemmig standpunkt om vindkraft. Det gir oss et klart mandat inn i SVs landsmøte i april. Og så vil Innlandet SV ha flere grønne arbeidsplasser i Innlandet. Vi forventer at staten stiller med risikovillig kapital for at råvarene vi har i Innlandet også skal foredles her, forteller Fredlund og fortsetter:
– Det er også viktig at psykisk helse settes på dagsorden under koronakrisa, spesielt med tanke på de mange inngripende smitteverntiltakene som er innført. Kommunene må få midlene de trenger til å styrke det psykiske helsetilbudet.

Årsmøtet vedtok også fornyet støtte til Farida og barn i lignende situasjoner.
– Jeg er stolt av at Innlandet SV har et verdigrunnlag som ligger godt forankra i menneskerettighetene, og fortsatt krever at Farida får kommer hjem til Dokka.

Gjenvalgte og nyvalgte tillitsvalgte

Gjenvalgt fylkesleder ser fram til å jobbe med det hun kaller et glitrende godt lag.
– Vi sitter ikke i fylkesstyret i SV Innlandet – vi jobber. Sammen med fylkesstyret skal arbeidsutvalget jobbe enda mer målretta med de viktige politiske kampene som står foran oss.

I tillegg til ledertrioen består nå fylkesstyret i Innlandet SV av Ranveig Kjelsnes (Hamar), Svein Holen (Vågå), Bulent Dogani (Hamar), Helge Midttun (Gran), Karin Lervang (Rendalen), Gunn Bråten (Tynset), Hanna Elise Hagebakken (Vestre Toten) og Arne-Edgar Rosenborg (Nordre Land). SU har også to representanter: Nour Houbus (Tynset) og Simon Pettersen (Lillehammer).

Det er fem utvalg i Innlandet SV. Ranveig Kjelsnes leder Kvinnepolitisk utvalg, Svein Holen leder Faglig utvalg, Oda Solheim Hammerstad (Gjøvik) leder Helsepolitisk utvalg, Christian Haugen (Ringsaker) leder Landbrukspolitisk utvalg og Anne-Sultana Douvlos (Hamar) leder Miljøpolitisk utvalg.

I landsstyret vil Innlandet representeres av fylkesleder Fredlund og nestleder Heggelund.

To representanter på Stortinget

Nå sikter fylkeslaget mot stortingsvalgkampen.
– Vi går til valg på å kutte utslipp, gjøre forskjellene mellom folk mindre, og skape et godt og tillitsbasert samfunn å leve i. Og det skal vi klare, i felleskap med dyktige kandidater på stortingslistene og dyktige tillitsvalgte og folkevalgte ute i lokallag. Så jeg gleder meg til valgkamp! avslutter Fredlund.

Se oversikt over alle tillitsvalgte her.

Karin Andersen og Anne Lise Fredlund er SVs toppkandidater i Hedmark og Oppland til høstens stortingsvalg. Les mer om dem her.