Et trygt arbeidsliv for alle

1. mai 2023

Mange av oss kjenner at økonomien har blitt trangere det siste året. Renta har gått opp, maten er blitt dyrere og strømprisene er fremdeles høye. Er lønna lav eller man står uten jobb, merker man det best. For noen har det blitt umulig å få kronene til å holde fram til neste lønning. Media viser bilder fra lange matkøer. Flere av stedene som deler ut mat, melder om massive økninger av personer som har behov for hjelp for mette barna sine og seg selv.

Det er de med minst som rammes hardest. Derfor må vi få på plass løsninger som sikrer hjelp akkurat nå, samtidig som vi sikrer et seriøst og trygt arbeidsliv, som gir ei lønn å leve av og en jobb å leve med. Det er også viktig å ha gode sikkerhetsnett hvis man skulle falle utenfor. Vi må sikre en god offentlig velferd som kommer alle til gode. Dette er helt fint mulig dersom de som har mest, bidrar mer. Forskjellene i Norge øker, og det er de på toppen som drar fra.

SV vil jobbe for