Fagbrev foran bachelor

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 27. august 2019
Oppdatert: 27. august 2019
Leserinnlegg fra Anne Lise Fredlund og Vilde Sveen

Dette leserinnlegget stod på trykk i Østlendingen 12. august.

Anne Lise Fredlund, fylkesutvalgsmedlem og gruppeleder for SV, og Vilde Sveeen, 4. kandidat for Innlandet SV.

Den norske fagarbeideren er i verdenstoppen når det kommer til kunnskap og kompetanse. Norsk industri er ikke konkurransedyktig på grunn av pris, men fordi vi klarer å utnytte fagfolks kompetanse til å tilby gode produkter. Det skal vi fortsatt leve av i Innlandet.

For å sikre denne kompetansen i framtiden er det nødvendig å sørge for en god yrkesfagutdanning og kontinuerlig rekruttering til de yrkesfaglige utdanningene. Det er minst like viktig at elever som går yrkesfag får tilgang på læreplass, og at kvaliteten på undervisningen er tilstrekkelig til å opprettholde kompetansenivået. Derfor har SV vært med på et realt yrkesfagløft i Oppland, og SV vil være en garantist for økt respekt for yrkesfagene i Innlandet.

I en tid med økende konkurranse og automatisering stilles det krav til en moderne og oppdatert skole, både det når det kommer til kunnskap og utstyr. SV vet at skolebygg betyr noe og derfor har SV vært med på å bevilge flere hundre millioner for å ruste opp skolebygg som huser yrkesfaglige utdanningsprogram.

For å heve kvaliteten i skoleundervisningen må maskinparken oppdateres jevnlig. Derfor er det allerede investert flere titalls millioner i moderne utstyr på yrkesfagene i Oppland og mer må komme! Samtidig må det legges til rette for kompetanseheving for yrkesfaglærere. SV vil at alle lærere på yrkesfag hospiterer jevnlig i det næringslivet de underviser om.

Selv om yrkesopplæringen i skolen er fellesskapets ansvar, må næringslivet inkluderes i langt større grad enn i dag. Bedriftenes kunnskap vil bidra til mer relevant teoriopplæring, og elevene vil få tilgang til utstyret de faktisk skal jobbe med. Derfor må også arbeidet skolene gjør knyttet til faget yrkesfaglig fordypning styrkes.

Relevant undervisning må gjennomsyre de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. Målet må være at fellesfagene er tilpasset det enkelte fagområdet. Derfor bør også fellesfaglærere ha mulighet til å hospitere i næringslivet og besøke elever som er ute i praksis.

Normen for yrkesfaglig opplæring skal fortsatt være to år i skole og to år i bedrift. Likevel ser vi at alle elever er forskjellige og lærer på forskjellige måter. Derfor må det være et mål å videreutvikle de alternative opplæringsmodellene slik at alle får muligheten til å fullføre en yrkesfaglig utdanning på den måten de lærer best.

Vekslingsmodellen, som er utviklet i Oppland, gir de elever som trenger det muligheten til å veksle mellom læretid og teoretisk undervisning. Dette er et løp som i mye større grad stimulerer de som er skoleleie, og gir motivasjon til å fullføre. For SV er det viktig at Innlandet fylke i større grad tar disse modellene, og spesielt vekslingsmodellen i bruk.

Hvert år står tusenvis av yrkesfagelever uten læreplass. Dette gjør at elever som kunne blitt morgendagens fagarbeidere heller faller fra og ikke får brukt utdanningen sin. Dette er hverken god bruk av offentlige midler eller rettferdig overfor de ungdommene som ønsker å bygge framtidens Norge. I Oppland ble det innført en yrkesfaggaranti i 2015 og Hedmark har en læreplassgaranti. Læreplassgarantien må videreføres i Innlandet. For å få dette til kreves det tett samspill mellom opplæringsbedriftene, kommunene og fylkeskommunen.

SV Innlandet vil fortsette yrkesfagløftet fra Oppland og Hedmark inn i Innlandet fylke. Respekt for yrkesfagene og fagarbeideren er vesentlig. Derfor setter vi fagbrev foran bachelor.

Her kan du lese mer om hva Innlandet SV mener om kunnskap og utdanning.