Den grønne ryggraden

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 08. september 2019
Oppdatert: 12. mai 2020
SV vil sikre at jernbanen blir den grønne ryggraden i transporten av gods og folk.

Vi er avhengig av å få flere personer og mer gods på bane og mindre på vei. Dette krever betydelige oppgradering av materiell, full elektrifisering av jernbanen, flere godsterminaler og utbygging av kryssningsspor.

Tog er framtidsretta; en klimavennlig framtid går på skinner. I nærmere 40 år har SV vært nesten alene med målet om å koble sammen Gjøvikbanen med Dovrebanen. En slik sammenkobling vil skape en fleksibel og framtidsretta jernbanestruktur og gi mulighet for den store rundkjøringa på Østlandet (Oslo – Gjøvik – Moelv – Lillehammer – Hamar – Gardermoen – Lillestrøm) med forbindelser via Hønefoss til Bergensbanen, Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.

Når toget blir attraktivt, avlaster det transporten som må gå på veg. Slik sett er sammenkopling og full utbygging av InterCity til Lillehammer et viktig klimatiltak som også bidrar til økt trafikksikkerhet når både gods- og persontrafikken kommer over på jernbane.

SVs stortingsrepresentanter Karin Andersen, Arne Nævra og Torgeir Knag Fylkesnes viser fram en illustrasjon av ryggraden.

Vi må lære oss å brøle slik nordlendingene gjør det om Nord-Norge-banen, og slik ungdommene brøler til oss voksne om klimaet. Vi må brøle sammen over partigrensene, vi må gjøre det nå, og vi må holde på til vi blir hørt.

Dette er ingen regional sak for Innlandet, Trøndelag og Nord-Norge. Det er en nasjonal sak om hvordan vi skal skape en mer klimavennlig transport. Korridor øst er helt avgjørende for å få gods over på bane. Skal det være lønnsomt og interessant, må vi lage lange, sammenhengende strekninger fra Tromsø til Kongsvinger. Vi må slutte med å bygge ut litt her og litt der. Det hjelper ikke.

Karin Andersen til Østlendingen 29.8.2019
Innlandet og Gjøvik SV står sammen for å få Gjøvikbanen koblet sammen med Dovrebanen.

Innlandet SV vil:

Slik skaper vi moderne og miljøvennlig transport i Innlandet.

Trykk her for å lese mer om hvordan vi skal utvikle et effektivt og miljømessig bærekraftig transportsystem.