En god start på skoleåret

Publisert av: ingrid.fiskaa Publisert: 21. august 2020
Oppdatert: 21. august 2020
Midten av august møter oss hvert år; spente barn som for første gang skal trå sine barnesko i skolegården, ungdom møter opp til en ny hverdag etter selv å ha valgt utdanningsprogram på videregående skole, og unge vokse flytter til nye byer for å starte på en ny del av livet gjennom høyere utdanning eller i en bedrift med sikte på å ta fagbrev. Skolestart er så mangt.

Det er hevet over enhver tvil at en god start er det beste utgangspunktet for alt man foretar seg, dette gjelder ikke minst i skolen. Om vi kan gi barna våre en trygg start inn i skoleverket, står de bedre rustet for alle valgene de skal ta videre. At norske kommuner kan tilby alle barn, uansett bakgrunn en god ramme for å lære og utvikle seg, er høyt prioritert av SV i de ulike kommunestyrer og fylkesting.

– Å vite at barna våre har gode mestringsopplevelser, er trygge og i utvikling til å nå sitt fulle faglige og sosiale potensiale er viktigst, sier fylkesleder Anne Lise Fredlund, og fortsetter:

– Vi starter dette skoleåret med et annet utgangspunkt enn før. Vårhalvåret ga oss nye utfordringer med tanke på hjemmeskole over en lang periode. Nå er det viktig at vi bruker det vi lærte da; Nemlig å ha blikk for den enkelte, og rom for alle i fellesskapet.

For hele mennesket

Skolen er mye mer enn en arena for å tilegne seg kunnskap – den er en sosial mestringsarena som gir både elever og voksne utfordringer på mange plan, men også et sikkerhetsnett. I tillegg til pedagogene, har elevtjenesten en viktig funksjon. Den gode elevtjenesten, med miljøterapeuter og helsesykepleiere er like viktig som gode faglærere. Disse ser barna på en annen måte, og er ofte en viktig brikke i å hindre mobbing og sosial utenforskap. Derfor mener SV at Elevtjenesten må være tilgjengelig for alle elever, uansett skoleslag, gjennom hele skolehverdagen. I tillegg ønsker partiet flere yrkesgrupper velkommen inn i skolen. Fylkeslederen oppfordrer både voksne og barn som har tilknytning til utdanningsløpet til å gå inn i det nye skoleåret med et felles mål.

– Skolen skal bidra til å utjevne sosiale forskjeller og legge grunnlaget for livsmestring. Dette kan bare skje gjennom en sterk offentlig fellesskole som sikrer alle kunnskap og ferdigheter for å mestre egne liv. Innlandet SV vil at alle elever skal oppleve at det er trygt å gå på skolen. Mobbing, seksuell trakassering, rasisme, trusler og vold skal ikke tolereres, samtidig skal det være høy faglig kvalitet på den undervisningen som blir gitt, avslutter Fredlund.

Her kan du lese mer om hva vi i Innlandet SV mener om skole og utdanning.